tokajské víno, guláš a pikantní jídla...To je Budapešť

Cikánská hudba, pikantní jídla, čardáš a tokajské víno. Právě za tímhle cestují obvykle návštěvníci do maďarské metropole ležící na řece Dunaji. I já jsem byla velmi zvědavá, jaká Budapešť ve skutečnosti bude. Každý s kým jsem mluvila, tak Budapešť velmi chválil a doporučoval mi návštěvu této metropole. S přítelem jsme neváhali. Určitě víte o mém tripu ,,tak trochu napříč Balkánem“. Začali jsme v Bratislavě, kde jsme spali jen jednu noc a hned jsme pokračovali vlakem do Budapešti, kde jsme měli v plánu se podívat na světoznámý letecký závod redbull airrace. Bohužel nám moc počasí nepřálo a už během cesty do Budapešti se pořádně rozpršelo a vydrželo přes dokonce celé dva dny. Z Budapešti jsme sehnali na internetu velmi levné letenky do Athén, kam jsme odletěli hned den poté, co jsme do Budapešti přijeli vlakem. Měli jsme tedy na prohlídku města jeden večer a skoro celý následující den. Odlétali jsme až ve 20:00 hodin.

Ten večer, co jsme dorazili do metropole jsme strávili menší procházkou při které jsme totálně zmokli a tak jsme se po půlhodině vrátili zpět do hotelu a až do večera jsme fénem sušily všechno naše oblečení včetně bot. Druhý den ráno jsme chtěli být znovu připravení vyrazit se podívat na letecký závod. Bydleli jsme v botelu nedaleko historického parlamentu, takže na závod jsme to měly jen pár kroků. Dopoledne jsme si ještě prošli obchodní centrum, kde jsme si dali oběd ve Vapianu a odpoledne už jsme čekali na závod. Závod byl nejdříve opožděn o hodinu díky vydatnému dešti, ale nakonec se konal i tak.

V Budapešti jsme bydleli ještě i během zpáteční cestě po tom, co jsme odletěli zpět z Athén. Opět jsme si zarezervovali ten samý hotel na vodě- Hotel Fortuna. Do metropole jsme tentokrát dorazili pozdě večer. Byla už tma. Z letiště jsme jeli místní dopravou. Každých 10 minut jezdí z letiště autobus na poslední zastávku metra. Ze zastávky metra jsme si objednali, Uber, aby nás odvezl i se zavazadly do hotelu. Uber je opravdu úžasná služba, jak jsem zjistila. Během cesty do hotelu, jsme projížděli historickým centrem a já jsem vykukovala z okénka a nestíhala jsem obdivovat všechny ty osvětlené památky a zejména osvětlenou budovu parlamentu. Ta krása, kterou jsme během jízdy viděli nás nenechala chladné a museli jsme ještě ve 22.00 hodin vyrazit s foťákem v ruce na procházku okolo parlamentu.

Včera jsme si udělali procházku okolo nejnápadnější budovy Budapešti- parlamentu, který je přes sto let starý podél pobřeží. Nemohli jsme si nechat ujít také nejstarší most, který kdy byl na Dunaji postaven. Ten je umístěn přímo v centru nedaleko parlamentu a je považován za jeden ze symbolů města. Pokud most přejdete, tak jako my z té strany, kde se nachází budova parlamentu dostanete se na náměstí, odkud jezdí krátká lanovka k Budínskému hradu. Její jízda trvá jenom 63 vteřin, ale během této krátké doby se vám otevře neskutečný výhled na Budapešť. Mi jsme  si chtěli zachovat zdravý životní styl a tak jsme lanovkou nejeli a vzali jsme to k hradu krátkou procházkou před hradní park. Není to daleko. Na levé straně od lanovky se nachází takzvaný Budínský hrad, který je zapsán jako památka UNESCO a který sloužil jako sídlo uherských pánů. Hrad byl během druhé světové války velmi poničen, ale povedlo se jej obnovit. My jsme navštívili Baštu, která  se nachází v Budíně, na pravém břehu Dunaje na Hradním vrchu Várhegy. Mě tato rybářská bašta připomínala napůl nějakou tureckou stavbu....a opravdu její vzhled to připomíná.  Do všech těchto památek je povolený vstup za nějaký poplatek. Já neměla tolik času a tak jsme si s přítelem udělali takovou delší procházku okolo těchto památek.

Budapešť je opravdu skvostná a honosná. Hodně mi připomínala Prahu, protože architektura některých domů je tu velmi podobná. Pokud plánujete nějaký výlet, tak Vám Budapešť doporučuji. Je to spousta krásný míst, spousta dobrých kaváren a restaurací. Vlak jede do Budapešti z Prahy bez žádných přestupů a cesta trvá 6,5 hodiny. Během jízdy se můžete posadit do restauračního vozu, kde skvěle vaří. Restaurační vůz mě opravdu překvapil. Cestou tam jsme jeli vlakem, který spravovali maďarské dráhy a ten jejich vlak mě naprosto zklamal. Nejenom, že byl starší než ten náš český, ale jídlo zde bylo drahé a ne tak dobré. Zpátky už jsme koukali, abychom jeli primárně s českými dráhami a podařilo se nám spoj vyhledat. Musím říct, že na to jak cesta byla dlouhá tak jsem si ji užila. Ve vlaku jsme si dali oběd, zákusek, pití a večer večeři a všechny jídla byla výborná. Se servisem byla také spokojená. Personál byl milý a pán kuchař dokonce za námi  přišel a hodil s námi řeč o tom jak je Budapešť krásná.

Pokud do Maďarska pojedete, tak si určitě musíte dát tradiční guláš, tokajské víno a nebo maďarskou klobásu. V každém obchodu se dá koupit typický maďarská mletá paprika, která je symbolem této země.

Pokud máte rádi nejen dobré jídlo, ale i nějaký ten zákusek v podobě štrůdlu, pak se nezapomeňte zastavit v Prvním domě štrůdlu v Budapešti (Elsö Pesti Rétesház), kde si můžete pochutnat na dobrém obědě, po kterém nenásleduje nic jiného, než vynikající závin. Můžete si zde vybrat štrůdl s tvarohem, jablky, višněmi, švestkami, zelím a samozřejmě s mákem.

Pohled na symbol Budapešťi - parlament
 Rybářská bašta a její skvostná až ironická architektura

Výhled na celé centrum z vrchu Várhegy.

historická lanovka k Budínskému hradu.

Železné boty na nábřeží kousek od parlamentu, které jsou velmi fotogenické

Pozůstatek po olympijských hrách.

A nakonec noční Budapešť.