Toulky po historických Athénách


Athény, město s nejslavnější historií na světě, které je uctíváno jak bohy, tak lidmi. Okouzlující hlavní město Řecka bylo odedávna kolébkou civilizace. Je to město, kde se zrodila demokracie a většina filosofů antického světa. Atény patřili ve starověku mezi nejsilnější městské státy a prostřednictvím památek přežívají dodnes. Veřtě mi, že i dnes ve 21. století na Vás dýchá historie tohoto přenádherného města z plných plic. Zažila jsem to na vlastní kůži.


Dnes snad nenajdeme nikoho, kdo by neslyšel o Akropoli v Aténách. Historie tohoto nejslavnějšího archeologického monumentu vzbuzuje v mnoha lidech obdiv. Svědčí o tom také davy turistů mířících k Akropoli hlavně v průběhu prázdnin. Není proto divu, že je Akropole nominována na jeden ze 7 divů moderního světa.

Na prohlídku Athén jsem měla  jeden den a jedno následující dopoledne a musím vám říct, že toho času bylo opravdu málo. Stihla jsem ocuhtnat většinu jídel typických pro Řecko, prošla jsem si velkou část města, jela jsem metrem a i dokonce tramvají, která kopíruje pobřeží Athén a co zastávka, tak je jedna pláž vedle druhé. V Řecku i v Athénách jsou krásné pláže, kde je krásný jemný písek a pozvolný vstup do moře a voda je tam navíc krásně teplá.

První den, co jsem v Athénách byla jsem se vydala na horu 
Lycabettus, která se tyčí uprostřed Athén a ze které je krásně vidět na celé Athény a na palác Akropolis. Vede na ní krátká pozemní lanovka, ale jsem si cestu vyšplapala pěkně po svých. Cena lanovky byla 5 euro za jednu cestu. Na vrcholu je mimo krásného výhledu malá prosklená restaurace a malá historická kaplička.

Pokud jedete do Athén za historií a chcete vidět všechny nejznámější památky včetně paláce Akropolis, který je perlou mezi všemi památkami, tak doporučuji si koupit pas za 12 euro a díky tomuto pasu máte volný vstup na všechny památky po Athénách. 

Mimo památky Akropolis, který jsem obešla kolem dokola mě zaujala ještě jedna památka a to chrám Olympio, který je vidět snad ze všech vyhlídek města. Jsou to pozůstaky obrovských zdobných sloupců a říká se o něm, že pochází z roku 130 za doby Hydriána. No je to zláštní pocit stát vedle tak staré památky! Pokud půjdete k paláci Akropolis, můžete také narazit na nejstarší venkovní divadlo na světě. Jde o Dionýsovo divadlo, kde se prováděly různé obřady tance,vína a zpěvu pro uctívání boha.

Novodobá architektura v Athénách byla pro moje vnímání dost zmatená. Jejich typické domečky jsou malé, bílé a mají rovné střechy. Často bývají porostlé planoucími keři. Panáky jsou v Ahténách úplně jiné. Představte si krabici ze které vykukuje nespočet uplně stejných balkonků a všechny ty balkonky mají nad sebou garnýže ( nebo takové ty stínidla proti Slunci) a každý byt má svoji klimatizaci, takže celý dům je posetý malými bílými krabičkami. Některé stavby jsou rozapdlé a někde bydlí imigranti. Poznala jsem, jak to vypadá v přistěhovatelské čtvrti ,jelikož jsem tam měla rezervovaný hotela strávila jsem tam tři noci, což jsem dopředu ani nevěděla. Přes den to bylo relativně dobrý až na všudy přítomný bordel po ulicích, ale v noci bych tam na ulici určitě nevylezla.

Řecké jídlo je pro mě osobně velmi chutné. Doslova jsem si pobyt v Athénách z tohoto hlediska užívala. Řekové mají jídla velmi zdravá a v kuchyni využívají poměrně hodně zeleniny a zejméne čerstvých rajčat. Na každém roku najdete rychlé občerstvení, kde dělají řekové gyros. Jde o obdodu Tureckého kebabu. Řekové dělají gyros převážně v řeckém chlebu - v pitě a přidávají k masu ještě další ingredience, jako je fialová cibule nebo hranolky. Další takovou klasickou řeckou pochoutkou jsou Tzatziky – studený pokrm z filtrovaného  jogurtu , okurek a česneku. Přidává se také olivový olej, ocet a bylinky a tato omáčka se dává jako dresing k masu a nebo i ke gyrosu. V restauraci v přístavu Pireaus jsem zašla do restaurace, kde dělali Souvlaki – fast food z malých kousků masa a někdy zeleniny, grilovaných na menší jehlici v horizontální poloze. Jde o obdobu tureckého šiš kebabu. Podávat se může také jako sendvič v pitě se stejnými přísadami jako gyros nebo přímo na jehle anebo na talíři např. s rýží. Je to velmi dobré jídlo a řekové si ho dávají opravdu často!

Snídaně byla dost omezená v hotelu, ale naštěstí potraviny, které jsme dostali byly čerstvé a dobré. Nedostali jsme k snídani žádné klobásky, slaninu ani šunku, jak to většinou bývá. Měli jsme k dispozici ovoce a toasty, nějaké další pečivo a kade, které jako jediné mi moc nechutnalo. Vždy jsem raději počkala

Bydlela jsem v hotelu best western, což je velký řetězec poboček hotelů po celém světě, které si drží svoji kvalitu. Nejsou to nijak špičkový a luxusní hotely, ale pokoje mají vždy čisté a uklizené a některé vybrané hotely mají i 4*.Mají jsou věrnostní kartu na kterou můžete sbírat bodíky, za každou zaplacenou noc. 



v částech městě, kde je hodně jiných národností se pořádají různé bleší trhy, kde najdete úplně všechno od nádobí po telefony.  Co jsem koukala, tak se tam najdou i zajímavé věci, ale kdo by to chtěl tahat letadlem?


Klasický řecký gyros, který dostanete v restauraci. Hromadu řeckého chleba doplňuje velká porce masa a cibule.


V mnoha restaurací připravují čerstvé mořské plody. 




Palác Akropolis. 





Typická řecká architektura.


Rušné náměstí Monsteraki ležící těsně pod palácem Akropolis, kde se večer scházejí turisti a obchody jsou zde otevřené až do ranních hodin. Doporučuji sem zajít za tmy. Má to obrovskou atmosféru.

Klasické řecké cukrovinky jsou hodně sladké. Dělají se z více vrstev těsta a obsahují med a ořechy.








Doufám, že se Vám článek o Athénách líbil a pokud by jste měli jakoukoli otázku ohledně ubytování či cesty, tak piště do komentářů. Od zítřka se můžete těšit na články o cestě po Balkánu ( o Černé Hoře, Bosně, Albánii a i Chorvatsku).

Ahoj!


Komentáře

Oblíbené příspěvky